audyt-SEO

Audyt SEO stron internetowych — Sprawdź czym jest, jak się go przeprowadza, jakie odpowiedzi o naszej witrynie daje oraz dlaczego warto i kiedy należy go wykonywać

Audyty SEO stron internetowych to nieco tajemnicze usługi owiane wieloma mitami. Sporo osób zastanawiając się nad wykonaniem tego typu audytu, nie wie do końca czym tak właściwie są audyty SEO, jak są wykonywane i jakie korzyści dają oraz w jakich sytuacjach warto wykonywać je szczególnie. W tym tekście odpowiadamy na te wszystkie pytania oraz staramy się przedstawić audyty SEO w kompleksowy sposób tak, aby mogły świadomie służyć jako narzędzie do podnoszenia pozycji naszej strony internetowej.

Czym są audyty SEO stron internetowych

Audyt SEO strony internetowej jest usługą sprawdzenia naszej witryny internetowej pod kątem pozycjonowania. Może on sprawdzać zarówno witrynę w kontekście kompleksowym jak i poszczególne jej kategorie takie jak np. dobór słów kluczowych czy optymalizację techniczną. Audyt SEO wykonywany jest przez specjalistów, a usługa ta jest popularna na rynku i możemy zamówić ją w sprawie każdej agencji marketingowej/ interaktywnej czy w każdej agencji SEO. Wykonanie audytu kosztuje różnie w zależności od zakresu pracy, zlecenia czy oferty danej agencji.

Audyt SEO jest nieinwazyjnym procesem diagnostycznym, który ma na celu jedynie sprawdzenie naszej witryny internetowej pod kątem pozycjonowania, a nie wprowadzanie zmian. Celem audytów SEO jest przetestowanie elementów mających wpływ na pozycjonowanie i wykrycie wszelkich nieprawidłowości, które będzie można następnie łatwo poprawić, wiedząc o nich. Audyt wykonuje się również w różnych sytuacjach i w odniesieniu do wszystkich rodzajów witryn, jakimi są blogi, strony firmowe czy sklepy internetowe.

Jak się je wykonuje i co sprawdzają

Podczas wykonywania audytu SEO przede wszystkim sprawdza się optymalizację techniczną strony internetowej. Będzie to sprawdzenie kodu HTML strony internetowej, zabezpieczeń, bazy danych, danych strukturalnych i struktury plików czy hostingu i jego konfiguracji. Ważną częścią audytu jest też sprawdzanie strony internetowej pod kątem user experience czyli przystosowania witryny do użytkowników. Wbrew pozorom jest to istotny element, na który coraz mocniej uwagę zwraca samo Google. Specjaliści sprawdzą zatem wygodę obsługi witryny, kolory i stronę, funkcjonalności czy poprawne działanie wszystkich elementów. Kolejną ważną kategorią jaka jest sprawdzana przy audytach SEO związana jest stricte z optymalizacją. Audytorzy sprawdzą zatem słowa kluczowe, pod jakimi pozycjonowana jest nasza strona internetowa i określą czy są one dobrze dobrane i czy aktualnie warto nadal pozycjonować pod nimi naszą witrynę. Sprawdzeniu zostają poddane również elementy związane z publikowaniem contentu i treści na stronie czy witalności witryny, która w 2021 roku została oficjalnym czynnikiem rankingowym. Ważnym elementem są również działania off site, czyli poza stroną internetową takie jak linkowanie zewnętrzne czy kierowanie ruchu na naszą witrynę.

Podczas audytu SEO sprawdza się również dużą ilość innych elementów, jakie mogą wpływać na pozycję naszej strony internetowej w wyszukiwarce Google. Należą do nich np. linkowanie wewnętrzne, struktura podstron czy odpowiednie metadane.

Jakie korzyści dają audyty i dlaczego warto je wykonywać

Wykonanie audytu SEO jest bardzo korzystne i daje wiele profitów. Pierwszym z nich jest możliwość poprawienia nieprawidłowo działających elementów, a co za tym idzie zwiększenie pozycji w wyszukiwarce Google i uzyskanie większego zarobku. Określenie wszystkich nieprawidłowo działających elementów odbędzie się bardzo prosto i szybko w porównaniu z samodzielną diagnostyką, na której zapewne do końca się nie znamy. Samo zlecenie audytu jest również bardzo proste i nie wymaga od nas jakiejkolwiek wiedzy czy spełnienia jakichkolwiek warunków oraz polega jedynie na przekazaniu dostępu do witryny specjalistom.

Wykonywanie audytu SEO pomaga również walczyć z bezpośrednią konkurencją, co możemy robić skuteczniej i szybciej rozwijając witrynę np. sklep internetowy od innych. Wiedza uzyskana z audytu pozwala również efektywnie wykorzystywać budżet przeznaczony na pozycjonowanie i skupianie się nad tymi elementami witryny, które dadzą nam najwięcej korzyści np. poprawiając je lub optymalizując. Wydanie pewnej sumy na audyt będzie dużo lepszym pomysłem niż przeznaczenie większej sumy na pozycjonowanie w oparciu o niepełne dane czy przypuszczenia.

Audyty SEO wykonywane przez agencje marketingowe i specjalistów w porównaniu z audytami automatycznymi darmowymi, które dostępne są na wielu serwisach w internecie, są również dokładniejsze. Dzieje się tak ze względu na interpretację wyników przez żywe osoby, a także udzielanie rekomendacji czy wskazówek odnośnie naprawy/rozwoju naszej witryny internetowej.

Kiedy szczególnie należy je wykonać

Audyty SEO, choć warto wykonywać zawsze, warto wykonywać szczególnie w kilku przypadkach. Pierwszym przypadkiem jest nabycie lub stworzenie strony internetowej. W takim momencie należy sprawdzić aktualny stan strony internetowej, gdyż nigdy nie wiemy, w jakim stanie kupiliśmy witrynę oraz w jakim jest stanie po zakończeniu wszystkich prac. Dzięki temu będziemy mogli rozpocząć efektywny proces pozycjonowania wiedząc na jakich elementach się skupić.

Audyty warto wykonywać również regularnie jeśli strona internetowa służy do zarabiania pieniędzy. Jeśli jest prowadzona jest celach biznesowych i jest to np. sklep internetowy, regularne sprawdzenie i optymalizacja pod kątem wyszukiwarki jest niezwykle ważne. Wprowadzone zmiany lub zmiany w algorytmach pozycjonujących mogą spowodować nawet spore spadki w wynikach wyszukiwania. Kolejnym powodem, dla którego warto wykonać audyt SEO, jest właśnie niewytłumaczalne osunięcie się naszej witryny w rankingu pod konkretną lub różnymi frazami. Wiele kwestii może być przyczyną takiego stanu rzeczy, a niektóre z nich tak jak np. sabotaż czy nieświadoma pomyłka mogą być bardzo negatywne w konsekwencjach.

Podziel się