pozycjonowanie lokalne

Sprawdź 5 typów pozycjonowania takich jak lokalne, szerokie itp. i poznaj, dlaczego używa się ich w konkretnych sytuacjach!

Pozycjonowanie stron internetowych jest popularnym procesem, który wykorzystuje wiele marek i firm, chcąc być obecnymi na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania Google. Niewiele osób jednak wie, że oprócz pozycjonowania standardowego — ogólnego istnieją też inne typy np. pozycjonowanie lokalne, szerokie czy pod wyszukiwanie głosowe. Każdy typ pozycjonowania sprawdza się w innych okolicznościach i dobierany jest przez specjalistów, w związku z naszymi celami czy sytuacjami w danej kategorii. Poniżej przedstawiamy pięć typów pozycjonowania stron www, które promują stronę w odpowiedni sposób.

Pozycjonowanie ogólne

Pozycjonowanie ogólne to najpopularniejszy sposób pozycjonowania stron internetowych. Zakłada on analizę i wybranie kilku — kilkunastu fraz głównych, które będą faworyzowane na stronie i zamieszczane wielokrotnie w wielu miejscach. Na stronie umieszcza się też w mniejszym natężeniu frazy poboczne — nie najpopularniejsze dla danej kategorii tematycznej. Pozycjonowanie takie zakłada obecność witryny pod najpopularniejszymi dającymi największy ruch frazami w danej kategorii tematycznej.

Od technicznej strony sama witryna internetowa jest optymalizowana i dostosowana do wyszukiwarki Google pod kątem nawet kilkuset elementów. Jest to m.in. konfiguracja techniczna, metadanych, danych strukturalnych, przyśpieszenie działania witryny, stworzenie wersji responsywnej strony, dodawanie tekstów SEO, linkowania wewnętrznego, contentu, optymalizacja multimediów czy dostosowanie strony pod kątem UX. To tylko niektóre z kilkuset elementów, które są optymalizowanie. Pozycjonowanie to również działania off site takie jak linkowanie zewnętrzne, sprowadzenie ruchu na stronę wspomagającego pozycjonowanie czy uwiarygadnianie witryny przez podanie danych NAP w sieci. To właśnie ogólne i podstawowe dostosowanie witryny do wyszukiwarki Google, które jest punktem wyjściowym i podstawą wszystkich innych — kolejnych sposobów pozycjonowania. To właśnie od tych czynności zaczynają się inne rodzaje pozycjonowania, które następnie posiadają inne dodatkowe lub zmodyfikowane elementy.

Pozycjonowanie ogólne wykorzystuje się gdy chcemy być widoczni w wyszukiwarce Google globalnie pod danymi hasłami. Korzyścią pozycjonowania jest pozyskiwanie dużych ilości użytkowników z sieci, duża popularność oraz prestiż. Minusem może być konieczność rywalizowania z wieloma stronami, często prowadzonymi przez duże marki jak ma to miejsce np. w kategorii finansowej. Dzięki pozycjonowaniu ogólnemu możemy również skalować nasze działania, przeznaczając większe sumy na pozycjonowanie i uzyskując więcej wejść na stronę, gdyż w ogólnych kategoriach tematycznych, znajdziemy bardzo dużą liczbę użytkowników i zawsze będziemy mogli zwiększyć w ten sposób ruch na stronie.

Pozycjonowanie szerokie pod wiele fraz

Pozycjonowanie szerokie stron internetowych jest alternatywnym sposobem pozycjonowania witryn www. Wykorzystuje się je w sytuacjach kiedy walka o pozycję w danej kategorii jest bardzo kosztowna i niewspółmierna do zysków, jakie możemy osiągnąć lub gdy po prostu nie możemy przebić się przez doinwestowane i intensywnie pozycjonowane strony www dużych marek. Sytuacją, w której stosuje się też pozycjonowanie szerokie, jest prowadzenie sklepu internetowego, gdzie chcemy dotrzeć do osób zdecydowanych zakupowo, które szukają konkretnych — czyli mało popularnych, czyli szczegółowych fraz.

Pozycjonowanie szerokie jest promowaniem witryn www pod kilkaset, kilka tysięcy lub nawet nieograniczoną liczbę fraz. Celem pozycjonowania szerokiego jest obecność pod wieloma hasłami w wyszukiwarce Google na dalszych stronach i pozyskiwanie małego ruchu spod wielu fraz dla danej witryny. Sumarycznie mały ruch spod wielu fraz w danej kategorii ma dawać takie same lub lepsze rezultaty od pozycjonowania ogólnego. Pozycjonowanie szerokie używa w ten sposób frazy niewykorzystywane tak intensywnie przez główne portale w danej kategorii. Zbieranie małego ruchu ma jednak sens, jest sprawdzonym oraz przetestowanym i znanym sposobem pozycjonowania. Same frazy dodaje się na witrynę jednorazowo bez faworyzowania którejkolwiek z nich. Dodawane są najczęściej w tekstach SEO lub w innych częściach witryny.

Plusem tego sposobu pozycjonowania z pewnością jest jego naturalność. Pozycjonując tak witryn nie musimy obawiać się o przeoptymalizowanie strony internetowej, co często ma miejsce przy pozycjonowaniu ogólnym i nazbyt silnym promowaniu danej frazy. W ten sposób nawet gdy ruch z pewnej frazy lub grupy słów kluczowych nagle spadnie np. z powodu zmian w algorytmach Google, nie musimy obawiać się utraty większości ruchu na stronie www. Pozycjonowanie szerokie pozwala także pozyskiwać użytkowników zdecydowanych zakupowo. Z racji trafiania na naszą stronę poprzez frazy skomplikowane i złożone, mamy pewność, że osoby te szukają konkretnego danego produktu i są w stanie go kupić, a nie jedynie przeglądają główną kategorię niezobowiązująco.

Pozycjonowanie lokalne

Pozycjonowanie lokalne to trzecia odmiana pozycjonowania w naszym zestawieniu. Jest to promowanie witryny internetowej i działania mające zwiększyć jej pozycję w Google pod danymi hasłami, ale lokalnie. Oznacza to, że strona nie będzie widoczna w wyszukiwarce globalnie, a jedynie lokalnie — w kontekście danego miasta w danej kategorii. Celem pozycjonowania lokalnego jest zwiększenie widoczności witryny internetowej w Google w danej kategorii gdy dane zapytanie ma kontekst lokalny i jest związane z danym miastem. Ten typ pozycjonowania stosuje się przy promowaniu witryn biznesowych i projektów stacjonarnych lub związanych z danym miastem. Takie pozycjonowanie można stosować również gdy chcemy dotrzeć z jakichś względów do grupy docelowej pochodzącej właśnie z danego regionu.

Samo pozycjonowanie lokalne przeprowadza się, bazując na pozycjonowaniu ogólnym oraz optymalizacji strony www. Podstawą jest spełnienie wszystkich wymogów Google co do jakości, szybkości działania, poprawności technicznej czy funkcjonalności. Następnie gdy strona jest odpowiednio zoptymalizowana i promowana w sieci, wykonuje się kilka elementów pozycjonowania, które są wyjątkowe tylko dla tego typu. Z pewnością jest to analiza fraz i zamieszczanie ich na stronie. Na witrynie zamieszcza się frazy lokalne. Są to tematyczne słowa kluczowe rozszerzone o nazwy miejscowości lub lokalizacji. Na stronie dodaje się też same nazwy miast czy regionów. Witryna internetowa powiązywana jest linkowaniem z lokalnymi z forami, blogami czy profilami w social mediach, które działają właśnie w obrębie danej lokalizacji. Linkowanie zewnętrzne przeprowadza się zatem pod kątem danego regionu. Ważnym elementem pozycjonowania lokalnego jest tworzenie i pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma na Google Maps. Przez takie działanie uwiarygadnia się witrynę w oczach Google, łącząc ją z wizytówką, która z kolei posiada zweryfikowany adresy. W sieci dodaje się też dane NAP w katalogach biznesowych zgodnymi z danymi na naszej stronie www.

Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe

Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe to jeden z najbardziej szczegółowych sposobów pozycjonowania strony www w sieci. Możemy stosować go zarówno jako ten główny bazując na małej popularności tego sposobu lub jako uzupełnienie pozycjonowania ogólnego. Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe to dostosowanie i optymalizowanie witryny pod wyszukiwania przeprowadzane głosowo poprzez usługę Google Voice Search. Jest to usługa zadania głosowego pytania zarówno w wyszukiwarce desktopowej przez mikrofon jak i urządzenia mobilne np. poprzez asystenta Google. Celem pozycjonowanie pod Google Voice Search jest przeskoczenie nad inne witryny i pojawienie się na wysokich pozycjach w Google gdy dane pytanie zostanie zadane głosowo. Ma to sens np. w obleganych i popularnych kategoriach, gdzie nie mamy szans walczyć o czołowe lokaty. Przy tym typie pozycjonowania istnieje kilka charakterystycznych konkretnych elementów pozycjonujących. Pierwszym z nich jest dostosowanie strony pod urządzenia mobilne, gdyż to właśnie z nich w głównej mierze pochodzą wyszukiwania głosowe. Kolejnym działaniem przy pozycjonowaniu pod wyszukiwanie głosowe jest analiza fraz. Słowa, pod którymi pozycjonowana jest głównie strona www, są long tailami, czyli długimi ogonami. To frazy składające się z kilku słów. Odzwierciedlają one całe naturalne wypowiedzi lub pytania — dokładnie takie, jakie są zadawane mową potoczną poprzez mikrofon. Witryna idealnie pasuje wtedy do wyszukania w Google zadawanego przez Google Voice Search. Przy pozycjonowaniu pod wyszukiwanie głosowe optymalizuje się też treści na stronie, aby mogły pojawiać się w answer boxach, czyli ramkach odpowiedzi w wyszukiwarce Google na pozycji 0, które mają dawać szybkie odpowiedzi na pytania.

Pozycjonowanie pod urządzenia mobilne

Pozycjonowanie pod urządzenia mobilne to coraz popularniejszy sposób na promowanie witryny w Google. Możemy tak pozycjonować swoją stronę — głównie pozyskując taki ruch lub jako dodatek do pozycjonowania głównego. Ogólnie przy tym typie pozycjonowania kierunkuje się działania pozycjonujące w stronę urządzeń małoekranowych np. tabletów czy smartfonów. Działania te mają przeważnie charakter techniczny, gdyż dobór fraz nie ma związku z urządzeniami, z których chcemy pozyskać ruch. Ten typ pozycjonowania może dawać nam dodatkowy ruch organiczny czy wspomagać ogólne pozycjonowanie witryny na urządzeniach desktopowych przez podniesienie ogólnych statystyk strony. Pozycjonowanie pod urządzenia mobilne kładzie duży nacisk na stworzenie strony responsywnej, która będzie dopracowana w najdrobniejszych szczegółach. Dużą uwagę zwraca się także na optymalizację UX, czyli pod kątem użytkowników, aby tekst był odpowiedniej wielkości, odpowiednio rozłożony czy sformatowany. Do ważnych elementów pozycjonerskich zaliczyć możemy też przyspieszenie działania strony www na urządzeniach mobilnych i konfigurację serwisu głównie pod ten cel.

Dlaczego wykonuje się różne typy pozycjonowania?

Różne typy pozycjonowania istnieją i są wdrażane z powodu lepszego odpisania do celu, jaki chcemy osiągnąć. Każdy typ pozycjonowania posiada swoją charakterystykę i powoduje szybsze osiągniecie konkretnego celu. Działania ukierunkowane na daną stroną są też efektywniejszej finansowo oraz dają więcej korzyści. Każdy typ pozycjonowania może być łączony z innymi w zależności od sytuacji lub przeprowadzany autonomicznie. Pozycjonowanie w danym charakterze wdraża się też w celu zaoszczędzenia środków, aby nie wydawać ich na pozycjonowanie ogólne i prace, które nie dają nam zbyt wielu profitów.

Wszystkich zainteresowanych pozycjonowaniem zapraszamy na darmowy audyt SEO oraz UX stron.

Podziel się